Menü Bezárás

Mit csinál egy közbeszerzési szakjogász?

A közbeszerzési szakjogász a pályázati rendszerben

A legtöbbünknek van egy elképzelése arról, mi is az a pályázati rendszer. Sőt, általában úgy is képzeljük el, mint valami végtelenül bonyolult, bürokratikus és érthetetlen nyelven íródott maszlagot, amit csak a beavatottak értenek. Nem járunk ezzel túl messze a valóságtól. Mert a jogi szövegezés nem köznyelv, és a különféle előírásoknak eleget tenni valóban tűnhet úgy, hogy az ember csak különféle folyamodványokat és jegyzékeket tologat digitálisan egyik hivataltól a másikba. Nem lehetetlen a magunk erejéből rájönni, mit mikor hova. Csupán nagyon időigényes. Vannak cégek, akik rendszeresen pályáznak, és ezért inkább úgy látták jónak, hogy egy kollegájukat képezzék ki, végezze csak el a közbeszerzési szakjogász tanfolyamot, így lesz a berkeiken belül egy hozzáértő, akinek ez is a fő feladata.

Ha azonban nem állandóan pályázunk, csak hébe hóba, ennek értelemszerűen nem sok értelme van. Viszont a közbeszerzési szakjogász akkor is jól jön, sőt kifejezetten akkor jön jól, ha nem gyakran találkozunk a rendszerrel és nincs benne tapasztalatunk. Amikor meg nagyobb pályázatokról van szó, egyenesen előírt az alkalmazása. Úgyhogy összességében igen kevés olyan pályázat van, ahol az ajánlattevő ne alkalmazna közbeszerzéséi tanácsadó segítségét. Ha tehát pályázatra adjunk a fejünket, jó, ha erre is felkészülünk!

Közbeszerzési szakjogász, de milyen?

Az, hogy közbeszerzési szakjogász, még közszájon forgó, ismertebb kifejezés. Hogy pontosan mit is takar a szakma, mi a tanácsadó feladatköre, már valamivel keményebb dió, és kevésbé ismert is. Éppen ezért az, hogy milyen szakjogászt válasszunk, nehéz némi körülnézés és utánajárás nélkül megválaszolnunk.

Elsősorban a pályázat paramétereivel kell tisztába kerülnünk. Mekkora a pályázati összeg és ki írta ki? Általában ez lesz a vízválasztó. Negyven milliárd forint felett, illetve ha EU-s pénzekről van szó, nem csupán közbeszerzési szakjogász, de faksz alkalmazására kötelezett mind az ajánlatkérő, mind az ajánlattevő. A faksz, azaz felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó egy magasabb szintű képzettséget, lekereshetőséget és felelősségbiztosítást jelent. Összességében ezt kell mérkegelnünk, a pályázat alapján kötelesek vagyunk-e fakszot felfogadni, vagy elég egy közbeszerzési tanácsadó?

Azzal azért nyilván tisztában vagyunk, hogy ajánlatkérőként vagy ajánlattevőként veszünk részt egy pályázaton. Ha a közbeszerzési szakjogász számára ez valószínűleg mindegy is, nekünk még annyiból fontos tudnunk, hogy tisztában legyünk vele, milyen szolgáltatásokat várhatunk el a szakembertől.

A közbeszerzési szakjogász feladatkörei

A legtöbben, ha közbeszerzési szakjogász megbízására gondolunk, az ajánlattevőkre asszociálunk azonnal. Hiszen mennyire kellemetlen is, mikor egy minden más szempontból kiváló és esélyes pályázati anyagot azért utasítanak el, mert bizonyos formai követelményeknek, vagy határidőknek nem felelt meg? Ebben minden bizonnyal segítségünkre lehet egy tanácsadó. És ez így is van, az egymásra épülő folyamatok, határidők alapján segítik elő, hogy lehetőleg ne csússzunk el semmivel.

Mindemellett azonban már az ajánlattevőt is sokkal korábban képes segíteni egy közbeszerzési szakjogász. Ha valaki gyakran pályázik, már érdemes monitoringgal is megbíznia egy tanácsadót. Ő majd folyamatosan figyelemmel kíséri a kiírt és épp aktuális pályázatokat és értesít, ha minket érintő és profilunkba vágót talál. Ezek után jön csak a pályázati anyag összeállítása, amely után még mindig sokat tud segíteni, ha szerencsésen el is nyertük a pályázatot. Azt ugyanis meg kell valósítani és a kivitelezés folyamán számos apróbb határidő és mérföldkő akad, amelynek eleget kell tennünk.

Emellett nem csak az ajánlattevői oldal létezik. Ajánlatkérőként is erősen rászorulhatunk egy közbeszerzési szakjogász segítségére. Egy felől a pályázat összeállítása egy nagyobb feladat. Szükséges a pályázat feltételeinek pontos meghatározása, hogy azok szakmaiak legyenek, ugyanakkor ne annyira konkrétak, hogy csak egyetlen pályázóra legyen csak érvényes. Ugyanígy a bírálóbizottságot is már ekkor meg kell határozni. Itt is elvárás, hogy kellően szakmabeli, de nem érdekelt emberek döntsenek a pályázatokról. Efféle érdekellentéteket leginkább a közbeszerzési szakjogász tud észrevenni.

A közbeszerzési szakjogász online

A kor kihívásainak és igényeinek megfelelően a mai közigazgatás is rendelkezik egy online rendszerrel. Ez az elektronikus közigazgatási rendszer, röviden EKR az a felület, ahova különféle dokumentumokat fel kell töltenünk előre meghatározott határidők és paraméterek alapján. Egyfelől jó, mert távolról is meg lehet oldani, másfelől még egy ok, amiért érdemes közbeszerzési szakjogász segítségét kérni. Egy hivatallal ellentétben itt nincs senki, aki segíthetne nekünk, hacsak nem adjuk ki másnak a feladatot.

A közbeszerzési szakjogász felfogadása tehát bizonyos esetekben kötelező, más esetekben pedig sok idő-, és energiaráfordítástól kímél meg minket. Helyzetünktől függően számos esetben képes jó tanácsokkal leegyszerűsíteni az eljárásokat vagy csupán megmondani, mi a teendő, és gondoskodik róla, hogy minden, amit teszünk, jogszerű legyen.